Програма «Крок за кроком»
Програма «Крок за кроком» є унікальною програмою для дітей 3 – 5 річного віку та їх сімей. Вона закладає фундамент для формування світогляду, знань і вмінь, що є життєво необхідними для подолання проблем сьогодення.
Програма виявляє, оцінює та стимулює розвиток рис характеру, вкрай потрібних в умовах швидких змін. «Крок за кроком» задовольняє особливі потреби кожної дитини, враховуючи різноманітні традиції.
Деякі особливості притаманні усім групам програми. Це спеціальна увага до:
- індивідуального підходу до кожної дитини в навчальних заняттях;
- допомогти дитині в її виборі запланованих видів і центрів діяльності;
- участь сім’ї.
Створюються можливості для того, щоб діти робили вибір з усього обладнання групи. Групова кімната має декілька центрів діяльності в яких міститься багато різноманітних матеріалів для навчання, дослідження та гри.
Створення навчального середовища за програмою «Крок за кроком»
Фізичне середовище включає в себе все оточення дошкільного закладу. Підлога, стіни, форма і розміри групової кімнати, майданчик для ігор на свіжому повітрі, меблі, матеріали, обладнання та забавки – все це впливає на роботу дошкільного закладу. Групові кімнати, естетично привабливі й зручні, допомагають дітям і вихователям почувати себе зручно й легко. Нейтральні кольори з яскравими плямами, тепле і природне освітлення створюють атмосферу радості. Розташування меблів надає інформацію про використання простору і впливає на маршрути пересування, безпеку, рівень шуму та поле зору вихователя. Облаштування внутрішнього та зовнішнього простору повинне відповідати цілям й ретельно плануватися. Добре сплановане навколишнє середовище сприяє складним іграм, самостійності, соціалізації та вирішенню проблем. Діти відчувають піднесення та потяг до навчання, дослідження матеріалів і відкриття нової інформації.
Навчальні матеріали та обладнання згруповані по центрах, які сприяють іграм та заняттям дітей. Вони називаються центрами діяльності:
- Центр мистецької діяльності
- Центр сюжетно – рольових ігор та драматизації
- Центр навчання грамоти
- Центр математики / маніпулятивних ігор
- Центр гри з піском та водою
- Дослідницько – природознавчий центр
Центр мистецької діяльності
Заохочення дітей до розвитку й використання їх власної творчості та отримання задоволення від користування новими матеріалами і тактильних відчуттів. До матеріалів у цьому центрі можуть належати: фарби, папір, ножиці, фломастери, різнокольорова крейда, тканина і шматочки різної сировини для склеювання й ліплення. Природних матеріалів можна додати у центр мистецької діяльності, в тому числі: дерево, листя й пісок. Цей центр стимулює розвиток творчості, вербального і невербального спілкування, самосвідомості, малої та великої моторики й інтелектуальних вмінь.
Центр сюжетно – рольових ігор та драматизації
Пропонує дітям різноманітний одяг та інший реквізит, що заохочує дітей розігрувати те, що вони бачать у своєму житті, допомагає розуміти світ і пробувати в ньому різні ролі. Предмети в цьому центрі підбираються вихователями. Протягом одного тижня вони можуть додавати сюди предмети для миття, іншим разом це будуть речі для того, що гратися в космонавтів або циркових акторів; також це може бути набір предметів для догляду за тваринами. Вибір предметів залежить від тих інтересів, які виявляють діти.
Центр навчання грамоти
Містить книжки і матеріали для вироблення навичок слухання й письма. Цей куточок має бути тихим, де діти можуть переглядати книжки або вихователь читатиме їм. Дітям пропонується створювати свої власні книжки та вигадувати, розігрувати і слухати оповідання.
Центр математики / маніпулятивних ігор
Містить матеріали, які діти можуть брати окремо і складати їх, наприклад ігри «склади малюнок» і малі кубики. У цьому центрі є також ігри, які допомагають дітям вчитися спів ставляти й з’єднувати, рахувати й розкладати за категоріями; створювати свої власні ігри і розвивати навички мовлення. Заняття в цьому центрі допомагають дітям розвивати свої інтелектуальні здібності, малу моторику і координацію очей та рук. Тут також розвиваються суспільні навички у спільній роботі, обговорення та розв’язання проблем.
Центр гри з піском та водою
Як у приміщені, біля столу для таких ігор, так і надворі, в пісочниці або басейні – відіграє велику роль у навчанні дітей. Цей центр надає дітям безліч можливостей для реалізації своїх уявлень. Користуючись цими матеріалами, діти творять, думають і спілкуються між собою. Вони використовують свою велику і малу моторику. У цьому центрі використовуються лопатки, сита, лійки, черпаки. Тут розвиваються математичні поняття, наукові ідеї та творчість.
Дослідницько – природознавчий центр
Може використовуватися для прямого задоволення дітей до явищ природи і знайдених фізичних об’єктів. Вихователь може обладнати місце в груповій кімнаті для демонстрації та використання цих захоплюючих «цінностей». Такий центр діяльності часто може змінюватися відповідно до зміни інтересів, пори року чи тематичних занять.
Навчання відбувається на основі досягнень природних наук, коли діти досліджують навколишній світ: дерева, рослини, тварини. Роль вихователя полягає в підсиленні наукового процесу.