Підготовка дитини до школи
Вступ дитини до школи – це один із важливих моментів її життя. Від того, наскільки комфортно малюк почуватиме себе в стінах навчального закладу, який рівень зацікавленості, мотивації викликатиме школа, в значній мірі залежатиме його психологічне та фізичне здоров’я. У цьому аспекті проблема психологічної готовності дитини до навчання у школі не втрачає своєї актуальності.Саме тому протягом жовтня 2015 року у старшій групі Грицівського ясел-садка центру розвитку дитини був проведений моніторинг з цього питання, а 29 жовтня відбулися батьківські збори, на яких психолог закладу розповіла дорослим про головні напрямки роботи батьків та вихователів щодо підготовки дітей до школи.
Що ж таке психологічна готовність? Це – сукупність особистісних якостей, умінь та навичок, а також певний рівень розвитку психічних функцій дитини, необхідних для освоєння нею шкільної навчальної програми в умовах навчання в колективі однолітків.
Існує п’ять основних аспектів психологічної готовності:
- Соціальна – прийняття статусу школяра, вміння керувати своєю поведінкою та розумовою діяльністю, працювати за правилами, спілкуватися в колективі.
- Мотиваційна – наявність у дитини пізнавальних інтересів, потреби в оволодінні новими знаннями, вміннями та навичками; позитивне ставлення до школи та навчального процесу.
- Емоційно-вольова готовність передбачає емоційну стійкість, здатність аналізувати свої почуття, регулювати свою поведінку; наявність довільності («хочу» – «потрібно»).
- Інтелектуальна – передбачає у дитини наявність стійкої уваги, логічного запам’ятовування, інтелектуальної активності.
- Фізична – відповідність рівня фізичного розвитку віковим нормам, готовність дитини витримувати шкільні навантаження.
З якого віку розпочинати навчання (з шести чи семи років)? Однозначної відповіді немає: усе залежить від дитини, її особистісної готовності, наявності чи відсутності хронічних захворювань тощо.
Готувати дитину до школи – значить розвивати її інтелектуальну, емоційно-вольову, фізичну сфери, не намагаючись при цьому за будь-яку ціну «втиснути» в неї валізу готових знань.
На що в першу чергу повинні звернути увагу батьки?
- Формувати позитивну самооцінку, впевненість у собі, стійкість проти стресів, адекватне ставлення до невдач та перемог. Важливо підбадьорювати дитину, вселяти в неї надію, не порівнюючи з сусідськими хлопчиками та дівчатками, зі старшими братами чи сестрами.
Кожна дитина – неповторна, іншої такої немає! - Розвивати пізнавальні процеси: стійкість уваги, слухову та зорову пам’ять, вміння аналізувати предмети, класифікувати, вилучати зайве. Для цього можна використовувати вправи: «Знайди п’ять відмінностей», «Що змінилося», «Розкажи про улюблену іграшку», «Знайди пару», «Четвертий зайвий»; доцільно частіше вивчати напам’ять дитячі віршики, переказувати казки, оповідання, відповідаючи на запитання (Як звали героїв казки? Де вони жили? Кого герой зустрів першим, другим? тощо).
- Розвивати дрібну моторику рук: вирізати, ліпити, малювати, перебирати крупи, виконувати візерунки з мозаїки, ґудзиків тощо.
Не варто вчити малюка писаним буквам. Це у школі дитина опанує під керівництвом вчителя. Доречно писати палички, квадратики, кружечки, трикутнички, вчити вести лінію, працювати за зразком. - Розвивати комунікативні здібності. Дитині, схильній до самотності, важко в колективі, вона підсвідомо виражає протест проти спільних дій. Тому важливо розширювати коло спілкування дошкільника, розвивати вміння грати за правилами, виховувати щедрість, толерантність, вміння слухати і чути, пробачати і просити вибачення.
- Розвивати довільність поведінки – здатність робити не лише те, що цікаво, хочеться, але й те, що потрібно, вчити доводити розпочату справу до кінця.
- Формувати навички здорового способу життя: займатися спортом, спати не менше 10 годин на добу, проводити за комп’ютером не більше 15 хвилин підряд та не більше 30 хвилин на день, збалансовано харчуватися (достатня кількість овочів, фруктів, м’яса, риби тощо, обмежувати вживання солодощів, продуктів, що містять консерванти).
- Займатися з дитиною потрібно систематично: краще 30 хвилин щодня, аніж 2-3 години поспіль у вихідні дні!
Дорогі батьки, пам’ятайте!
- Дитина не народжується школярем, їй потрібно допомогти ним стати.
- Готовність до школи – це комплекс здібностей, які можна коригувати.
- Процес формування цих здібностей потребує любові, терпіння та дбайливого ставлення до малюка.
- Ваша дитина – це ваше майбутнє. Вірте у неї – і вона стане успішною!
- Виховувати дитину – це мистецтво, яке потребує безперервної роботи серця і розуму.